maandag 30 mei 2016

San Sebastian 30 mei 2016

Nadat ik gisteren de hele dag op stap ben geweest met pedagogisch adviseur Diana, kon ik vanochtend met de bus vertrekken naar Axular Lizeoa, de school waar Amaia Urruzmendi me stond op te wachten.
O ja, eerst even vertellen dat de wereld echt wel klein is: De man van Diana is een collega van Letizia, een leerkracht waarmee Scharrel 17 jaar geleden het eerste Europese project heeft opgezet in een klein dorp op 180 km van San Sebastian. Onvoorstelbaar toch?
De school waar ik deze week zal vertoeven heeft een kleuter-, een lagere en een secundaire afdeling.
Diana zelf is hier trouwens geboren, in dat onooglijke maar onvergetelijke Lapuebla Delabarca.
Deze eerste dag was heel speciaal. Eén keer per jaarkomt er een verteller/acteur naar school die voor en samen met de kinderen verhalen in het Engels vertelt en speelt. Zo was er het verhaal van de drie kleine biggetjes. Terwijl het verhaal verteld werd, werden de kinderen uitgenodigd om op het podium mee te spelen in het verhaal. Ondertussen werden verschillende 'leerelementen' in de verf gezet: kleuren, getallen, vormen...
Alhoewel het allemaal eenvoudig leek was ik toch verbaasd door de reactie van de kinderen die volledig opgingen in het verhaal en met hun 4, 5 jaar al bekwaam waren om te antwoorden in het Engels.
De eersteklassers speelden het verhaal van de drie musketiers waarbij het niveau van Engels wat moeilijker was en het ritme hoger. Maar ook hier hadden de kinderen geen enkel probleem om mee te gaan in het verhaal van de verteller.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten