woensdag 11 mei 2016

IJSLAND 10 mei 2016

Vandaag overgeschakeld van de neurologische benadering van het brein naar de cognitieve. 
Verschillende thinking frames passeerden de revue, de ene al wat bekender dan de andere. 
We hadden een webinar van een Maltese prof over de HOT-classroom (Higher Order Thinking). 
Uiteindelijk bleek dit alleen voor ons (de enige basisschool) een evidentie en dat kwam goed van pas in de groepsopdracht. 
Welk soort van vragen stel je in een HOT-klas na bijvoorbeeld een groepswerk? 
(We kozen een w.o. activiteit middeleeuwen) 
Waarom hebben jullie dit onderwerp gekozen? 
- Waarom hebben jullie dat op deze manier uitgewerkt? 
- Wat was het moeilijkste? 
- Hoe voelde je je wanneer je deze opdracht kreeg? 
- Hoe verliep de samenwerking? 
- Wat was je eigen rol? 
- Voelde je je goed in die rol? 
- Wat zou je in de toekomst anders doen? 
- Wat leerde je nu in feite, als toehoorder, als presentator? 
- … 
Dit soort vragen zijn in onze school toch vanzelfsprekend. 
In de opdracht was het ook belangrijk (en opnieuw vanzelfsprekend) dat de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij de kinderen ligt. ZIJ kiezen op welke manier ze iets willen brengen. Niet iedereen leert op dezelfde manier. 
We hebben een grote mate van creativiteit ingebouwd met gebruik van zoveel mogelijk zintuigen want zei Einstein niet dat creativiteit belangrijker is dan intelligentie. 
Motivatie voor de opdracht was vanzelfsprekend want het ging om actief leren. 
Zelfvertrouwen kreeg een boost en we trokken voldoende tijd uit voor (zelf)reflectie. 
Kortom, in de namiddag kreeg het basisonderwijs een open doekje. 
Doet deugd en deelnemers kijken ineens met andere ogen… 

Enfin. Voorbij zes. Tijd om in de stad wat sterkers te zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten